Η Ελένη αναγνωρίζει τον Μενέλαο

ΕΠΙΠΑΡΟΔΟΣ  (στ. 576-587) - Β' ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ  (στ. 588-1219) 

1η  ΣΚΗΝΗ ( στ. 576-658)
Πρόσωπα:  Ελένη, Μενέλαος, Χορός

ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ  -  ΠΛΑΓΙΟΤΙΤΛΟΙ  ("μῦθος")

1)    στ. 576-601 : Η επιστροφή της Ελένης και του χορού - Τα ευχάριστα νέα για τον Μενέλαο
2)    στ. 602-618 : Η εμφάνιση του Μενέλαου και η πρώτη αντίδραση της Ελένης
3)    στ. 619-658 : Η αναγνώριση του Μενέλαου από την Ελένη


ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ

v  ΠΑΡΟΔΟΣ  Το τραγούδι που τραγουδά ο Xορός, όταν εισέρχεται για πρώτη φορά στην ορχήστρα.
v  ΜΕΤΑΣΤΑΣΗ ΧΟΡΟΥ: Η αποχώρηση του χορού από την ορχήστρα κατά τη διάρκεια του έργου.
v  ΕΠΙΠΑΡΟΔΟΣ  Το τραγούδι που τραγουδά ο Xορός, όταν επανέρχεται στην ορχήστρα μετά τη μετάστασή του.
v  ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ :  Στοιχείο του μύθου της τραγωδίας• η μεταβολή, το πέρασμα από την άγνοια στη γνώση. Σύμφωνα με τον Αριστοτέλη η αναγνώριση ενός προσώπου μπορεί να γίνει με διάφορους τρόπους (βλ. ΛΕΞΙΚΟ ΟΡΩΝ, σελ.142).

v  Η Ελένη φτάνει στην αναγνώριση του Μενέλαου με συλλογισμούς,  συνδυάζοντας τα εξής στοιχεία:
o   την προφητεία της Θεονόης ότι ο Μ. ζει, έχει ναυαγήσει κάπου γύρω στη χώρα και θα 'ρθει.
o   τα κουρελιασμένα ρούχα του "ξένου"
o   την ομοιότητα του προσώπου του "ξένου" με του Μενέλαου (στ. 626)
o   την ομολογία του ότι είναι ο Μενέλαος (στ. 627)

ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ  - ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ ("ὄψις")

v  σκηνικό: ο τάφος του Πρωτέα (στ. 588)
v  ενδυμασία: τα κουρελιασμένα ρούχα Μενέλαου  (στ. 616)
v  στάση ηθοποιών: έντονες σωματικές κινήσεις (στ. 604-6, 611-12, 616-7, 629)
v  ψυχολογική κατάσταση ηρώων (στ. 602, 607, 610, 616)

ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ

v  Πώς προωθεί η σκηνή την εξέλιξη του μύθου;
o   Η πληροφορία της Θεονόης ότι ο Μενέλαος ζει ξαναδίνει ελπίδα στην Ελένη, η οποία αξιοποιεί την πληροφορία, συνδυάζοντάς την με άλλα στοιχεία, για να αναγνωρίσει τον άντρα της στο πρόσωπο του κουρελή "ξένου".  Με την αναγνώριση προωθείται η δράση.

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΕΧΝΙΚΗΣ - ΥΦΟΣ  ("λέξις")

v  Αφηγηματικοί τρόποι
o   μονόλογος αφηγηματικός (στ. 588-606) à Η Ελένη αφηγείται όσα της είπε η Θεονόη και εκφράζει τα συναισθήματά της
o   διάλογος  (στ. 606-614) à Τα πρώτα λόγια Ελένης-Μενέλαου
o   στιχομυθία (στ. 615-655) à Ο Μενέλαος και η Ελένη προσπαθούν να μάθουν ο ένας για τον άλλον και να εκφράσουν τα έντονα συναισθήματά τους.
 
v  Υπάρχει τραγική ειρωνεία (=το παιχνίδι ανάμεσα σε γνώση και άγνοια) :
o   Η Ελένη τρομάζει όταν βλέπει τον κουρελή "ξένο", νομίζοντας ότι ο Θεοκλύμενος της στήνει παγίδες (στ. 602-603). Δεν ξέρει ακόμα ότι είναι ο Μενέλαος.
o   Ο Μενέλαος νομίζει ότι γυναίκα του είναι αυτή που κρύβει στη σπηλιά κι όχι εκείνη που αντικρίζει.

v  Υπάρχει επιβράδυνση:
o   Η έκπληξη της Ελένης όταν βλέπει τον κουρελή "ξένο", ο φόβος της και η προσπάθειά της να τον απομακρύνει καθυστερούν την αναγνώριση.
o   Η σύγχυση του Μενέλαου και η αδυναμία του να αναγνωρίσει την Ελένη καθυστερούν την εξέλιξη της δράσης.

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ - ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ  ("ἦθος")

v  Κατά τη διάρκεια της σκηνής, η Ελένη γνωρίζει ψυχολογικές μεταπτώσεις και συναισθηματικές διακυμάνσεις:
o   χαρά (που ζει ο Μενέλαος) - αισιοδοξία και ανυπομονησία (να τον συναντήσει)
o   δυσάρεστη έκπληξη (από την εμφάνιση του κουρελή "ξένου") και φόβο (ότι θα της κάνει κακό)
o   απορία (για την ταυτότητα του "ξένου")
o   χαρά και συγκίνηση (που αναγνώρισε τον Μενέλαο)
o   αγωνία (να τον πείσει ότι είναι η γυναίκα του)
o   απελπισία και δυστυχία (που αυτός δεν την πιστεύει)

v  Παρόλο που η Ελένη τον έχει αναγνωρίσει, ο Μενέλαος δεν την πιστεύει και βρίσκεται σε σύγχυση:
o   είναι ταλαιπωρημένος και βασανισμένος (περιπλανήσεις, ναυάγιο)
o   αυτό που ξέρει (η "Ελένη" στη σπηλιά) τον εμποδίζει να πιστέψει αυτό που βλέπει (η Ελένη μπροστά του). Η γνώση του έρχεται σε αντίθεση με την εικόνα που έχει.

ΙΔΕΕΣ - ΘΕΜΑΤΑ ("διάνοια")


v  εἶναι φαίνεσθαι à σταθερό στοιχείο η αντίθεση φαινομένων-πραγματικότητας σε όλη τη σκηνή